Cari

Munculnya Ratu Adil dan Sanekala ke-5 di Pajajaran

 


[Historiana] - Oleh Alam Wangsa Ungkara. Mitologi tentang hadirnya Ratu Adil tetap hangat untuk diperbincangkan. Dimana akan datang seorang pemimpin yang menjadi penyemat serta membawa keadilan dan kesejateraan masyarakat.

Berikut penjelasan kapan waktu Ratu Adil akan segera hadir menurut pantunsakral Bogor yang temasuk kategori Pantun Gege berjudul "Pakujajar Beukah Kembang" sebagai dasarnya. Dalam pantun itu terdapat bagian pembicaraan antara Prabu Anom atau Hyang Santang Cakrabuana bersama Ki Lengser yang berdialog dengan Resi Handeula Wangi yang berbeda alam. Hyang Santang (prabu Anom) penasaran dengan apa yang akan terjadi dengan Kerajaan Pajajaran.

Dari bait pantun ‘Kisah Pakujajar Beukah Kembang’  menjelaskan prediksi waktu pajajaran Anyar atau Ratu Adil yang akan hadir di tengah-tengah masyarakat.

Awalnya, sebelum berdiri Pajajaran yang pertama, namanya itu disebut sebagai Negara Sunda. "Memeh ngadeg pajajaran nu munggaran, ngaran teh nagara Sunda. Sunda... hanteu ditambah-tambah. Hanteu disebut Sunda Nagara atawa naeun deui" (Sebelum berdiri Pajajaran yang pertama, bernama nagara Sunda. Sunda...tidak ditambah-tambah. Tidak disebut Sunda Nagara atau apa lagi).

“Pajajaran ngadeg nagara teh tilu rintakan. Saban ngadeg kebelna jangkep bae tilu ratus lima puluh taun. Laju ngarangrangan di saban ngadeg. Ngaheuleut saban rintakan sakebel tilu puluh lima taun. Hanteu pugur laju lebur, tapi ngarangrangan. Tilu kali, cara sempur eukeur kembangan. Laju ngadeg ka opat kali; tapi... cara pakujajar teu daunan……..sakebel 400 tahun.

Kalimat tersebut memiliki arti bahwa kerajaan Pajajaran itu terjadi dalam tiga masa atau periode. Setiap berdiri, lamanya genap 350 tahun hingga hingga terus berguguran dalam setiap periode. Artinya, selang antar waktu dalam setiap periode selama 35 tahun, tidak runtuh hingga musnah, tapi berguguran hingga tiga kali. Laksana pohon sempur, lagi berbunga, terus berdiri yang keempat kali, tapi ibarat pohon pakujajar, tak berdaun, selama 400 tahun. Jika dihitung sejak awal berdiri dalam tiga kali berdiri selama 350 tahun menjadi 1050 tahun. Ditambah tiga kali selang antar waktu selama 35 tahun menjadi 105 tahun dan berdiri lagi yang keempat kalinya selama 400 tahun. Maka total keseluruhan menjadi 1.555 tahun. Diperkirakan setelah melewati 1.555 tahun maka Ratu Adil akan hadir ditengah-tengah masyarakat. Bagaimana cara menentukan titik awalnya? Penulis belum berani mengambil kesimpulan!!

Selain itu dikisahkan bawa tiap 450 tahun terjadi per ang besar yang disebut Per ang Sanekala di Pajajaran (Kerajaan Sunda). "Tegal pangper angan sanekala anu 450 tahun sakali mudu bae kajadian. Nya eta per ang marebutkeun bebener kabener anu ku jaman anyar dibuktikeun salah, tapi ku pikiran kebel keukeuh bae mudu disebut bener." Artinya Medang Peper angan Sanekala yang mesti terjadi tiap 450 tahun sekali. Yaitu per ang merebutkan benar-kebenaran yang oleh zaman baru disebut salah, tapi oleh pikiran lama disebut benar.

Per ang itu bukan berebut benar atau salah. Berikut kutipannya:

"Lain gara-gara parebutan salah atawa bener. Gara-garana mah monyet hideung leungiteun leuweung. Eleh per ang di buwana kulon. Laju nyiyar pangaruh di buwana urang. Pieun engke jaga di wayahna, nyiyeun per ang sanekala anu ka-lima”. Artinya bukan gara-gara berbut benar atau salah. Gara-garanya Monyet hitam kehilangan hutan. Kalah per ang di Wilayah Barat. Lalu mencari pengaruh di wilayah kita. Untuk nanti saatnya menciptakan per ang Sanekala yang ke lima.

Kejadi seperti itu muncuk karena seorang raja yang kurang cakap dan bersikap acuh tak acuh  terhadap bangsanya.

"... Tah, di raja keur meujeuh kitu, Somah balangsak beuki sangsara. Lantaran eukeur mah meujeuh sarusah nyariyar manusa puntanganeun. Hayoh ditararipu ku anu barurung anu majarkeun: Uga teh keur di wayah ngawaruga; Geus wayah, urang sunda geura ngalawan; Geus wayah, parindah kawin di jero alas; Geus wayah, ditambakna sagara kidul; Geus wayah, ger per ang sanekala di buwana urang; Geus wayah, ngadegkeun ratu adil jeneng ratu. 

Artinya: "... Nah, ketika raja seperti itu, bangsa yang susah semakin menderita. Lantaran sedang susah mencari sosok pembela. Malah ditipu oleh orang gila yang menyangka: Uga sedang menjelma, sudah saatnya Urang Sunda melawan; sudah saatnya pindah kawin di dalam hutan, sudah saatnya ditambaknya Segara Kidul, sudah saatnya per ang Sanekala di wilayah kita".

Dalam pantun, perbincangan Prabu Anom dan Ki Lengeser itu menceritakan apa yang akan terjadi selama Prabu Anom naik tahta menjadi raja dan setelah Prabu Anom ngahiyang atau tiada lagi di alam jagat.

Raja teh baris katipu bae jurig-jurig ngaku-ngaku karuhun!
Masing dia nyaho. Saban ngadeg raja anyar, mudu bae inyana dibarengan patingpucunghulna rupa-rupa karuhun! Amun kurang-kurang raja rancage, baris inyana pahili pilih. Puguh-puguh anu burung, ku inyana dipupusti jadi karuhun; tapi Karuhun anu saestu. Ku raja dipajar jelema burung.

Kari raja jadi engeuh ari kaduhung geus hanteu nulung. Tah eta kabeh, ku aden baris kasorang sapanjang dia ngadeg raja. Jeung baris ku dia kasaksiyan deui kasaksiyan bae sapanjang dia di duwa alam. Nanggowan wayah mudu dia unggah ka mandala samar. Ngan dia unggah, hanteu meunang make makuta. Mudu ditunda! Dipihapekeun di dasarna talaga wana!

Saha anu baris kapihapeanana? Nya eta: naga lolong nu keur tapa jero talaga. Anu lolong teh bakal beunta neuleu bentang. Ku anu bisa neuleuman, inyana baris di sina nuduhkeun: Anu hirup euweuh nu eungeuh, Anu hanteu suwung-suwung ku kabingung, Harita euweun-euweun sedih jeung pareurih,
Anu ti ngogora nalangsa bae. Neuleu Sunda lalawora, neuleu Sunda saling girang tampiyan. Neuleu sunda leungit sundana.  Neuleu sunda beuki suda…..!

Nya inyana, .anu hirup sangsara bae. Anu najan nulungan bae sakur anu raripuh. Bebela bae ka sakur anu sarusah. Tapi lantaran disumputkeun buni ku kamararatan. Nya euweuh anu areungeuh….inyana teh:  Ruhur budi…..,jero elmu, Jembar kabisa cukup kaweruh, tapi... lantaran mararat, dininista ku tatangga, dihaharuwan ku babaturan.

Tah eta, jelema eta….anu ceuk harewos angin nyisiran eurih. Ceuk gaur maung di lamping gunung. Ceuk seah walungan di jero jurang. Ceuk manuk tuweuw liwat janari. Ku genclangna bentang-bentang anu rapang di langit hideung anggeus dituliskeun: Baris jadi raja pajajaran anu pandeuri. Ayeuna mah…..ulah manjangkeun lalakon anu encan kasorang! Angguran urang lampahan lalakon anu ayeuna eukeur disorang, Bari urang sasadiya pieun ngalalakonkeun lalakon anu ka hareup ku urang geus tangtu mudu disorang. Lalakon anu ka hareup geus tangtu ku urang mudu disorang.

Ceuk anu ti baheula ngampihan carita: Engke teh baris aya jelema menta disaksiyan jelema reya, deuk neuleuman makuta raja di dasar talaga, bari susumbar: amun makuta hanteu kapanggih. Talaga wana deuk dibedahkeun.

Makuta teh memang aya…..tapi anu deuk neuleuman. Hanteu nyaho dimana lebah mudu inyana teuleum, jeung hanteu nyaho keuna wayah mudu inyana neuleumannana. Tapi ari geus cunduk keuna waktu anu tangtu, Geus ngawaruga mah pirajaeun anu saestu, Raja Pajajaran anu pandeuri... Makuta teh, mowal mudu diteuleuman. Lantaran talaga bakal bedah ku gara-gara. Gara-gara bupati pakwan anu pandeuri Kabungbulengan ronggeng teu make samping.

Saha anu ngampihan baheula eta carita?
Nya inyana anu sajamang rombeng, nyodong di lolongok. Dina lamping gunung nu ngaran daru.Nya inyana anu baheula kungsi nyarita: “amun siya ka dieu deui, ngaing mah mowal kasampak. Atuh siya mah bener sono, longok bae ki hara papak di karang papak! Amun kasampak aya arca nanggowan beunying handapeun caringin. Guwar ku siya, batu anu baris nyarita. Tapi cokot heula, surat jero guha gunung sinala. Beusi disosowek ku anu nyariyeun duwit tina seuneu”

Urang longok heula anu di karang papak: mulung beunying anak handapeun caringin, bari ngadengekeun arca maca surat ti jero guha gunung sinala! Laju urang neuleukeun seuneu ngagedag-gedag, bari lalajo Ronggeng tujuh jeung panjak arinyana nu mukaan kedok anu lalajo. Bari ngadudutan kedok ti nu maranggung keur kamalinaan. Urang tanggowan wayah mimiti bedah talaga, wayah bedah loba talaga. Anggeus surup sarangenge, memeh bulan samagaha. Urang saksiyan... pajajaran ngadeg deui. Nu ngadegna dicaangan bentang-bentang rapang ngagenclang. Urang papag anu pandeuri diadegkeun jadi raja...

Sementara itu, kerajaan pakuan pajajaran hancur diperkirakan pada tahun 1579. Pajajaran kalah per ang.

Berikut kutipan dari pantun bogor dalam kisah Pajajaran Seren Papan.
“Urang Pajajaran Bogor, memang kadesek, lain kadesek ku sebab eleh, tapi eleh dina papasten, jeung eleh soteh kadunyaan, kapangkatan, kakawasaan, salila 6 jaman ka 7 jalan tah salila eta, urang Bogor Pajajaran, baris dijarieun kekesed dina balumbang”. 

Artinya, orang pajajaran memang terdesak, bukan terdesak oleh sebab kalah, tapi kalah karena taqdir, dan kalahpun karena  urusan duniawi, pangkat dan kekuasan selama 6 jaman ke 7 jalan. Selama itupula, orang pajajaran hanya akan dijadikan pelayan.

*cag*
Baca Juga

Sponsor