[Historiana] - Oleh Alam Wangsa Ungkara. Mitologi tentang hadirnya Ratu Adil tetap hangat untuk diperbincangkan. Dimana akan datang seorang pemimpin yang menjadi penyemat serta membawa keadilan dan kesejateraan masyarakat.
Berikut
penjelasan kapan waktu Ratu Adil akan segera hadir menurut pantunsakral
Bogor yang temasuk kategori Pantun Gege berjudul "Pakujajar Beukah Kembang" sebagai dasarnya. Dalam pantun itu terdapat bagian pembicaraan antara Prabu Anom atau Hyang Santang Cakrabuana bersama Ki Lengser yang berdialog dengan Resi Handeula Wangi yang berbeda alam. Hyang Santang (prabu Anom) penasaran dengan apa yang akan terjadi dengan Kerajaan Pajajaran.
Dari
bait pantun ‘Kisah Pakujajar Beukah Kembang’ menjelaskan prediksi
waktu pajajaran Anyar atau Ratu Adil yang akan hadir di tengah-tengah
masyarakat.
Awalnya, sebelum berdiri Pajajaran yang pertama, namanya itu disebut sebagai Negara Sunda. "Memeh
ngadeg pajajaran nu munggaran, ngaran teh nagara Sunda. Sunda... hanteu
ditambah-tambah. Hanteu disebut Sunda Nagara atawa naeun deui"
(Sebelum berdiri Pajajaran yang pertama, bernama nagara Sunda.
Sunda...tidak ditambah-tambah. Tidak disebut Sunda Nagara atau apa
lagi).
“Pajajaran ngadeg nagara teh tilu rintakan. Saban
ngadeg kebelna jangkep bae tilu ratus lima puluh taun. Laju
ngarangrangan di saban ngadeg. Ngaheuleut saban rintakan sakebel tilu
puluh lima taun. Hanteu pugur laju lebur, tapi ngarangrangan. Tilu kali,
cara sempur eukeur kembangan. Laju ngadeg ka opat kali; tapi... cara
pakujajar teu daunan……..sakebel 400 tahun.
Kalimat tersebut
memiliki arti bahwa kerajaan Pajajaran itu terjadi dalam tiga masa atau
periode. Setiap berdiri, lamanya genap 350 tahun hingga hingga terus
berguguran dalam setiap periode. Artinya, selang antar waktu dalam
setiap periode selama 35 tahun, tidak
runtuh hingga musnah, tapi berguguran hingga tiga kali. Laksana pohon
sempur, lagi berbunga, terus berdiri yang keempat kali, tapi ibarat
pohon pakujajar, tak berdaun, selama 400 tahun. Jika dihitung sejak awal
berdiri dalam tiga kali berdiri selama 350 tahun menjadi 1050 tahun.
Ditambah tiga kali selang antar waktu selama 35 tahun menjadi 105 tahun
dan berdiri lagi yang keempat kalinya selama 400 tahun. Maka total
keseluruhan menjadi 1.555 tahun. Diperkirakan setelah melewati 1.555
tahun maka Ratu Adil akan hadir ditengah-tengah masyarakat. Bagaimana
cara menentukan titik awalnya? Penulis belum berani mengambil
kesimpulan!!
Selain itu dikisahkan bawa tiap 450 tahun terjadi per ang besar yang disebut Per ang Sanekala di Pajajaran (Kerajaan Sunda). "Tegal pangper angan sanekala anu 450 tahun sakali mudu bae kajadian. Nya eta per ang marebutkeun bebener kabener anu ku jaman anyar dibuktikeun salah, tapi ku pikiran kebel keukeuh bae mudu disebut bener." Artinya Medang Peper angan Sanekala yang mesti terjadi tiap 450 tahun sekali. Yaitu per ang merebutkan benar-kebenaran yang oleh zaman baru disebut salah, tapi oleh pikiran lama disebut benar.
Per ang itu bukan berebut benar atau salah. Berikut kutipannya:
"Lain gara-gara parebutan salah atawa bener. Gara-garana mah monyet hideung leungiteun leuweung. Eleh per ang di buwana kulon. Laju nyiyar pangaruh di buwana urang. Pieun engke jaga di wayahna, nyiyeun per ang sanekala anu ka-lima”. Artinya bukan gara-gara berbut benar atau salah. Gara-garanya Monyet hitam kehilangan hutan. Kalah per ang di Wilayah Barat. Lalu mencari pengaruh di wilayah kita. Untuk nanti saatnya menciptakan per ang Sanekala yang ke lima.
Kejadi seperti itu muncuk karena seorang raja yang kurang cakap dan bersikap acuh tak acuh terhadap bangsanya.
"... Tah, di raja keur meujeuh kitu, Somah balangsak beuki sangsara. Lantaran eukeur mah meujeuh sarusah nyariyar manusa puntanganeun. Hayoh ditararipu ku anu barurung anu majarkeun: Uga teh keur di wayah ngawaruga; Geus wayah, urang sunda geura ngalawan; Geus wayah, parindah kawin di jero alas; Geus wayah, ditambakna sagara kidul; Geus wayah, ger per ang sanekala di buwana urang; Geus wayah, ngadegkeun ratu adil jeneng ratu.
Artinya: "... Nah, ketika raja seperti itu,
bangsa yang susah semakin menderita. Lantaran sedang susah mencari sosok
pembela. Malah ditipu oleh orang gila yang menyangka: Uga sedang
menjelma, sudah saatnya Urang Sunda melawan; sudah saatnya pindah kawin
di dalam hutan, sudah saatnya ditambaknya Segara Kidul, sudah saatnya
per ang Sanekala di wilayah kita".
Dalam pantun, perbincangan Prabu Anom dan Ki Lengeser itu menceritakan apa yang akan terjadi selama Prabu Anom naik tahta menjadi raja dan setelah Prabu Anom ngahiyang atau tiada lagi di alam jagat.
Raja teh baris katipu bae jurig-jurig ngaku-ngaku karuhun!
Masing
dia nyaho. Saban ngadeg raja anyar, mudu bae inyana dibarengan
patingpucunghulna rupa-rupa karuhun! Amun kurang-kurang raja rancage,
baris inyana pahili pilih. Puguh-puguh anu burung, ku inyana dipupusti
jadi karuhun; tapi Karuhun anu saestu. Ku raja dipajar jelema burung.
Kari
raja jadi engeuh ari kaduhung geus hanteu nulung. Tah eta kabeh, ku
aden baris kasorang sapanjang dia ngadeg raja. Jeung baris ku dia
kasaksiyan deui kasaksiyan bae sapanjang dia di duwa alam. Nanggowan
wayah mudu dia unggah ka mandala samar. Ngan dia unggah, hanteu meunang
make makuta. Mudu ditunda! Dipihapekeun di dasarna talaga wana!
Saha
anu baris kapihapeanana? Nya eta: naga lolong nu keur tapa jero talaga.
Anu lolong teh bakal beunta neuleu bentang. Ku anu bisa neuleuman,
inyana baris di sina nuduhkeun: Anu hirup euweuh nu eungeuh, Anu hanteu
suwung-suwung ku kabingung, Harita euweun-euweun sedih jeung pareurih,
Anu
ti ngogora nalangsa bae. Neuleu Sunda lalawora, neuleu Sunda saling
girang tampiyan. Neuleu sunda leungit sundana. Neuleu sunda beuki
suda…..!
Nya inyana, .anu hirup sangsara bae. Anu najan nulungan bae sakur anu raripuh. Bebela bae ka sakur anu sarusah. Tapi lantaran disumputkeun buni ku kamararatan. Nya euweuh anu areungeuh….inyana teh: Ruhur budi…..,jero elmu, Jembar kabisa cukup kaweruh, tapi... lantaran mararat, dininista ku tatangga, dihaharuwan ku babaturan.
Tah eta, jelema eta….anu ceuk harewos angin nyisiran eurih. Ceuk gaur maung di lamping gunung. Ceuk seah walungan di jero jurang. Ceuk manuk tuweuw liwat janari. Ku genclangna bentang-bentang anu rapang di langit hideung anggeus dituliskeun: Baris jadi raja pajajaran anu pandeuri. Ayeuna mah…..ulah manjangkeun lalakon anu encan kasorang! Angguran urang lampahan lalakon anu ayeuna eukeur disorang, Bari urang sasadiya pieun ngalalakonkeun lalakon anu ka hareup ku urang geus tangtu mudu disorang. Lalakon anu ka hareup geus tangtu ku urang mudu disorang.
Ceuk anu ti baheula ngampihan carita: Engke teh
baris aya jelema menta disaksiyan jelema reya, deuk neuleuman makuta
raja di dasar talaga, bari susumbar: amun makuta hanteu kapanggih.
Talaga wana deuk dibedahkeun.
Makuta teh memang aya…..tapi anu
deuk neuleuman. Hanteu nyaho dimana lebah mudu inyana teuleum, jeung
hanteu nyaho keuna wayah mudu inyana neuleumannana. Tapi ari geus cunduk
keuna waktu anu tangtu, Geus ngawaruga mah pirajaeun anu saestu, Raja
Pajajaran anu pandeuri... Makuta teh, mowal mudu diteuleuman. Lantaran
talaga bakal bedah ku gara-gara. Gara-gara bupati pakwan anu pandeuri
Kabungbulengan ronggeng teu make samping.
Saha anu ngampihan baheula eta carita?
Nya
inyana anu sajamang rombeng, nyodong di lolongok. Dina lamping gunung
nu ngaran daru.Nya inyana anu baheula kungsi nyarita: “amun siya ka dieu
deui, ngaing mah mowal kasampak. Atuh siya mah bener sono, longok bae
ki hara papak di karang papak! Amun kasampak aya arca nanggowan beunying
handapeun caringin. Guwar ku siya, batu anu baris nyarita. Tapi cokot
heula, surat jero guha gunung sinala. Beusi disosowek ku anu nyariyeun
duwit tina seuneu”
Urang longok heula anu di karang papak: mulung
beunying anak handapeun caringin, bari ngadengekeun arca maca surat ti
jero guha gunung sinala! Laju urang neuleukeun seuneu ngagedag-gedag,
bari lalajo Ronggeng tujuh jeung panjak arinyana nu mukaan kedok anu
lalajo. Bari ngadudutan kedok ti nu maranggung keur kamalinaan. Urang
tanggowan wayah mimiti bedah talaga, wayah bedah loba talaga. Anggeus
surup sarangenge, memeh bulan samagaha. Urang saksiyan... pajajaran
ngadeg deui. Nu ngadegna dicaangan bentang-bentang rapang ngagenclang.
Urang papag anu pandeuri diadegkeun jadi raja...
Sementara itu, kerajaan pakuan pajajaran hancur diperkirakan pada tahun 1579. Pajajaran kalah per ang.
Berikut kutipan dari pantun bogor dalam kisah Pajajaran Seren Papan.
“Urang
Pajajaran Bogor, memang kadesek, lain kadesek ku sebab eleh, tapi eleh
dina papasten, jeung eleh soteh kadunyaan, kapangkatan, kakawasaan,
salila 6 jaman ka 7 jalan tah salila eta, urang Bogor Pajajaran, baris
dijarieun kekesed dina balumbang”.
Artinya, orang pajajaran memang terdesak, bukan terdesak oleh sebab kalah, tapi kalah karena taqdir, dan kalahpun karena urusan duniawi, pangkat dan kekuasan selama 6 jaman ke 7 jalan. Selama itupula, orang pajajaran hanya akan dijadikan pelayan.
*cag*